Horské kolo - hardtail
Hardtail neboli pevné kolo je určeno převážně do náročného terénu.Jak konstrucí tak šíří a vzorkem pneumatik. Po tomhle kole sáhne cyklista, který bude jezdit víc v terénu mimo zpevněné cesty. Je jen na Vás v jaké cenové hladině si kolo vyberete, ale počítejte s tím že kolo v těžkém terénu dost trpí. Takže jestli počítáte s tím, že potrénujete a zkusíte si objet nějaký ten maratonek, kolo za 10t nebude to pravé ořechové.
Horské kolo ( fullsuspension)
Celoodpružené kolo využíjí hlavně jezdci,kteří se nebojí to občas někde trochu víc pustit z kopce :-) Jelikož zdvih vidlice je zpravidla vyšší než u kola pevného ( 100mm a víc) a zadní stavba pracuje se zdvihem 63 mm a víc,dá se na takovém stroji zdolat ledacos. Ale není dávno pravda že na celoodpruženém kole se jezdí pouze s kopce. Kola této kategorie již běžně používají nejen jezdci světového poháru v maratonu horských kol, ale stále častěji jsou k vidění i na maratonech hobíků.
Cross/treking
Kola určená hlavně pro turistiku. Díky větším kolům a převodníku s 48 zuby kolo jede svižně po silnici a když máte chuť zahnout na nějakou tu polňačku přední odpružení se zdvihem okolo 50 mm si s tím poradí. Některé modely mají i odpruženou sedlovku pro větší pohodlí,ale je třeba vyzkoušet, jestli vám zrovna tento komponent přinese nějaké pozitivum. Přední vidlice se dá u kol v cenové relaci okolo 10 000,-"zamknout" a jezdec neztrácí energii šlapáním do houpající se vidlice, což u sedlovky neplatí. Stačí vybrat vhodné pláště a vyrazit.
Silnice (Road)
Silniční kolo je určeno pro sportovní jízdu na silnicích a na uzavřených okruzích. V žádném případě se nedoporučuje tento typ kola využívat v jakémkoliv terénu.